-
Notifications
You must be signed in to change notification settings - Fork 0
/
Copy pathWorld.cpp
152 lines (121 loc) · 4.64 KB
/
World.cpp
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
//
// World.cpp
// GameOfLife
//
// Jason Hoffman
// 9/25/2015
// Assignment 1, CS162
#include "World.h"
#include <iostream>
#include <iomanip>
// WIDTH and HEIGHT macro for clarity
#define HEIGHT 40
#define WIDTH 60
// createGliderAtIndex adds 10 to i and j to
// translate the users coordinates to the visible board
void World::createGliderAtIndex(int i, int j) {
int x = i + 10;
int y = j + 10;
board[y][x].spawn();
board[y+1][x].spawn();
board[y+2][x].spawn();
board[y+2][x+1].spawn();
board[y+1][x+2].spawn();
}
// createGliderGun translates a 2D array describing the glider to
// coordinates on the board
void World::createGliderGun() {
#define _ 0
// Glider Gun 2d array taken from http://www.cplusplus.com/forum/lounge/75168/
bool glider_gun[11][38] =
{
{ _,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_ },
{ _,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,1,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_ },
{ _,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,1,_,1,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_ },
{ _,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,1,1,_,_,_,_,_,_,1,1,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,1,1,_ },
{ _,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,1,_,_,_,1,_,_,_,_,1,1,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,1,1,_ },
{ _,1,1,_,_,_,_,_,_,_,_,1,_,_,_,_,_,1,_,_,_,1,1,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_ },
{ _,1,1,_,_,_,_,_,_,_,_,1,_,_,_,1,_,1,1,_,_,_,_,1,_,1,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_ },
{ _,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,1,_,_,_,_,_,1,_,_,_,_,_,_,_,1,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_ },
{ _,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,1,_,_,_,1,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_ },
{ _,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,1,1,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_ },
{ _,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_ },
};
for (int i = 0; i < 11; i++) {
for (int j = 0; j < 38; j++) {
if (glider_gun[i][j] == 1) {
board[i+10][j+10].spawn();
}
}
}
}
// createFixedOAtIndex creates a simple oscillator
// by spawning the necessary cells
void World::createFixedOAtIndex(int i, int j) {
int x = i + 10;
int y = j + 10;
board[y][x].spawn();
board[y+1][x].spawn();
board[y+2][x].spawn();
}
// evolve loops through the board and applies GoL rules to
// each cell's 'standby' status using its 'active' status
// then uses the Cell object's transfer() function to make
// the 'standby' active
void World::evolve() {
for (int i = 0; i < HEIGHT; i++) {
for (int j = 0; j < WIDTH; j++) {
int count = 0;
if (board[i+1][j].isInBounds((i+1), j))
count += board[i+1][j].isAlive() ? 1 : 0;
if (board[i-1][j].isInBounds((i-1), j))
count += board[i-1][j].isAlive() ? 1 : 0;
if (board[i][j+1].isInBounds(i, (j+1)))
count += board[i][j+1].isAlive() ? 1 : 0;
if (board[i][j-1].isInBounds(i, (j-1)))
count += board[i][j-1].isAlive() ? 1 : 0;
if (board[i+1][j+1].isInBounds((i+1), (j+1)))
count += board[i+1][j+1].isAlive() ? 1 : 0;
if (board[i+1][j-1].isInBounds((i+1), (j-1)))
count += board[i+1][j-1].isAlive() ? 1 : 0;
if (board[i-1][j+1].isInBounds((i-1), (j+1)))
count += board[i-1][j+1].isAlive() ? 1 : 0;
if (board[i-1][j-1].isInBounds((i-1), (j-1)))
count += board[i-1][j-1].isAlive() ? 1 : 0;
if (count < 2 || count > 3) {
board[i][j].killTemp();
}
if (count == 2){
board[i][j].copy();
}
if (count == 3) {
board[i][j].spawnTemp();
}
count = 0;
}
}
for (int i = 0; i < HEIGHT; i++) {
for (int j = 0; j < WIDTH; j++) {
board[i][j].transfer();
}
}
}
// prints the board to console, clearing the previous output
void World::display() {
std::cout << " ";
for (int x = 0; x < 40; x++)
std::cout << std::setw(3) << x;
std::cout << std::endl;
for (int i = 10; i < HEIGHT - 10; i++) {
std::cout << std::setw(2) << i - 10;
for (int j = 10 ; j < WIDTH - 10; j++) {
std::setw(2);
board[i][j].isAlive() ? std::cout << std:: setw(3) << "0" : std::cout << std::setw(3) << "-";
}
std::cout << std::endl;
}
for (int c = 0; c < 61; c++) {
std::cout << " =";
}
std::cout << std::endl;
}